logo

امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

logo
تاریخ درج : 1400/06/27

دسته بندی خبر :

خطبه ها


خطبه اول 26 شهریور 1400

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله‌ ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةالله‌ فى الارضین و صلّ الله على ائمّة المؤمنین و هداة المستضعفین و حماة المؤمنین..

همه‌ی برادران عزیز را و خودم را دعوت میکنم و توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی. اگر نصرت الهی را میخواهیم در تقوا است؛ اگر توفیقات الهی را میخواهیم، هدایت الهی را میخواهیم در تقوا است؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را میخواهیم در تقوا و دوری از هوای نفس است.

حذر از پیروی نفس که در راه خدای مردم افکن تر از این غول بیابانی نیست

  همه باید کوشش کنیم که تقوای الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیه‌ی به تقوا است؛ بنده حقیر بیشتر از همه محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانم با دعای عزایزان در مسیر این رسالت سنگین مرضیات حضرت حق را فراهم نمایم.

عزیزان اگر بخواهیم در مسیر زندگی مرضیات پروردگار عالم را فراهم کنیم،قدم اول معرفت است.

قال امیر المومنین: یا کمیل ما من حرکة الا وانت محتاج فیها الی معرفة.تحف العقول171

معرفت باعث می شود که انتخاب ما بهترین و باقی ترین باشد.اگر عبید الله بن حر جعفی معرفت داشت و می دانست که جواب مثبت به امام حسین چه تعالی برایش دارد، وشهادت، از بین رفتن نیست بلکه زنده شدن است،بقاء است،بهشت است(که شب عاشورا بریر را دیدند با عبد الرحمن بن عبد ربه شوخی می کند،عبد الرحمن گفت بریر آیا امشب شب شوخی است .گفت: قومم مرا می شناسند در عمرم سخن باطل نگفته ام ،منتهی هیچ وقت در عمرم مثل امشب دلشاد و خرم نشده ام،چون می دانم فردا جایم بهشت است.

 مرگ اگر مرد است گو پیش من آی تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ.

تاری سنه نصیب السین حوض کوثری او بیر سودی کی المز ایچن او قناتیدن)

اگر عبید الله می دانست با لبیک به امام، جزءشافعین محشر خواهد شد،و عاقبت جواب رد به امام حسین علیه السلام شقاوت دنیا و آخرت است که در تاریخ نوشته اند بعد از هفت سال در 68هجری از ترس اسیر نشدن به دست سپاهیان مصعب بن زبیر خود را به فرات انداخت و غرق شد،خسر الدنیا و الاخره اگر به تبعات تصمیم خود معرفت داشت مگر امکان داشت که به امام علیه السلام جواب رد بدهد، ابدا.

پروردگار عالم می فرماید:وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ.بقره130

فقط انسان سفیه و نادان است که از آیین ابراهیمی روی برمی گرداند.اگر کسی به اندازه سرمایه اش تجارت نکند مثلا بتواند یک مغازه طلا فروشی باز کند اما برود در بازار با یک ارابه شلغم بفروشد،محکوم به بی خردی می شود.سرمایه های بزرگی در دست داریم که اگر از آنها بهره نگیریم در قیامت حسرت خواهیم خورد.یکی از اسامی قیامت یوم الحسرة است.

وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ مریم39

حتی بهشتی ها حسرت درجات بالاتر از خود را می خورند.

چنین معشوقه ای در شهر و آنگه دیدنش ممکن هر آنکه از پای بنشیند بی خرد است.

معرفت پایین باعث می شود انسان یوسف را ارزان بفروشد.

وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ.یوسف20

غلام امام صادق به خاطر یک  لحظه غفلت می خواست نوکری امام صادق را به مرد خراسانی بفروشد و به جایش اموال و املاک خراسانی را صاحب شود،امام علیه السلام پرده غفلت را از مقابل چشمش کنار کشد دید عجب معامله سفیهانه می خواست مرتکب شود.مگر نوکری اهل بیت قابل قیمت گذاری است.اخیرا کلیپ تاثیر گذاری منتشر کرده اند که از مردم می خواهند در عوض دریافت پول هنگفتی از امام حسین علیه السلام دست بکشند،مگر میشود از حسین علیه اسلام دست کشید،امامی که  همان رفتاری که با پسرش علی اکبر نشان داد با غلامش هم همان را نشان داد.

یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت در دین ما سیه نکند فرق با سفید.

در نقل آمده است که بر بالین 7 نفر حاضر شد.1.مسلم بن عوسجه2.حر3.جون غلام ابی ذر4.قاسم بن الحسن 5.قمر منیر بنی هاشم6.واضح غلام ترکی امام حسین علیه السلام بر بالین واضح که حاضر شد دید آن غلام به حضرت اظهار علاقه می کند،گریان شد،در کنارش نشست و صورت بر جبینش نهاد.غلام به وجد آمد و فریاد زد من مثلی وابن رسول الله واضع خده علی خدی. یک مرتبه هم حسین علیه السلام صورت روی صورت شهیدی گذاشت و آن صورت مجروح علی اکبر بودو نادی باعلی صوت 7مرتبه ولدی علی هرچه صدا زد،جواب نیامد.دیگر حسین حرکت نمی کند قلب حسین آیا از حرکت ایستاده است.راوی می گوید فاذن از بالای بلندی خانمی را دیدم که هی زمین می خوره بلند می شود به سوی امام علیه السلام وا اخیاه وابن اخیاه،آمد خودش را روی بدن مطهر علی اکبر انداخت تا تسلای داغ برادر باشد.یک جایی هم زینب خودش را روی بدن شهید انداخت و آن عصر عاشورا بود.فوجدته مکبوبا علی وجه الارض و هو جثة بلا راس و نوره مشرق مرمل بدمائه والریاح سافیة علیه فقلت هذا والله الحسین.

هانی پس او کهنه کوینه کی گدنده منن آلدین منی بو قضیه دن منی سن غم بی شماره سالدین اونی کیم چیخادی قارداش بو گون ایسدیسنده گالدین بله جور بی نهایت بله ظلم و ماتم اولماز.  

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والعاقبة للمتقین والجنة للموحدین والنار للملحدین ولا عدوان الا علی الظالمین والصلاة والسلام علی محمد وآله الطاهرین.‌

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * وَ العَـصرِ * اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسرٍ * اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌‌ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ


تاریخ درج : 27 شهریور 1400

© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه شهرستان خوی بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما