logo

امروز: جمعه 31 فروردین 1403

logo
تاریخ درج : 1400/06/28

دسته بندی خبر :

خطبه ها


خطبه دوم 26 شهریور 1400

بسم الله الرحمن الرحیم

و الحمدلله‌ ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفیٰ اوصیکم عباد الله‌ بتقوى الله

خودم و شما عزیزان را مجددا به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم.عزیزان طبق روایات حفظ کردن ایمان در آخر الزمان کار سختی است.مجاهدت اساسی لازم دارد.مهار کردن و مبارزه با نفس لازم دارد.

این نفس بد اندیش به فرمان شدنی نیست     این کافر بد کیش مسلمان شدنی نیست

زین دیو مجو لطف و صفا، رحم و مروت    با یکدگر از آدم وشیطان شدنی نیست

اما اگر کسی مثل شما عزیزان بتواند در مسیر تقوی ثابت قدم باشد،امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرماید.طوبی له.خوشا به حال او.چرا چون خدای متعال مقام کسی  که کنار امام زمان جهاد می کند را به او می دهد.

قال الإمام الباقر عليه السلام :العارِفُ مِنكُم هذَا الأَمرَ المُنتَظِرُ لَهُ المُحتَسِبُ فيهِ الخَيرَ كَمَن جاهَدَ وَاللّه ِ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله بِسَيفِهِ.

امام باقر عليه السلام:آن كس از شما كه اين امر را بشناسد [و بدان معتقد باشد] و منتظر آن باشد و خير و خوبى را در آن بداند، به خدا قسم همچون كسى است كه در كنار قائم آل محمّد صلي الله عليه و آله با شمشير او جهاد كند.

 [ مجمع البيان : 9 / 359 عن الحارث بن المغيرة ، تأويل الآيات الظاهرة : 640]

البته این بحث نیاز به توضیحاتی دارد کهبه خاطر ضیق وقت موکول می کنیم به هفته آینده.

دفاع مقدس:

بزرگواران در آستانه هفته دفاع مقدس قرار گرفته ایم.حضرت امام علیه الرحمه ومقام معظم رهبری دفاع مقدس را جزء سرمایه های اساسی نظام و انقلاب ما می دانند تعابیر امامین انقلاب در مورد دفاع مقدس گویای این است که این مقوله یکی از منابع غنی معرفتی است و باید از این مکتب متعالی درس های بزرگی بگیریم.

حضرت آقا می فرمایند:ما هرچه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور می شویم، باید از لحاظ معرفت به دفاع مقدس نزدیک تر شویم31/06/99

تعابیر حضرت امام علیه الرحمه نیز بیشتر ما را با واقعیت این مکتب متعالی آشنا می کندکه به بعضی از تعابیر اشاره می کنم:

هر روز ما در جنگ برکتى داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روى پاى خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌هاى انقلاب پربار اسلامى‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامى قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال مى‌توان مبارزه کرد،جنگ ما موجب شد که تمامى سردمداران نظام‌هاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند.همه اینها از برکت خون‌هاى پاک شهداى عزیز هشت سال نبرد بود، جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد.

نکته ای که در این مجال تذکرش لازم است ، این است که می بایست از این محتوای فاخر معرفتی صیانت و محافظت کنیم.

دشمنان اسلام همواره از ابزار تحریف برای تضعیف و تخریب حقایق بهره جسته اند.

اگر بخواهیم به نمونه ای از مهمترین موارد تحریف  اشاره کنیم تلاش طاغوت های زمان برای تحریف اسلام اصیل است.که حضرت امام علیه الرحمه با هوشیاری و ابداع کلید واژه اسلام ناب محمدی نسبت به تحریف حقیقت اسلام هشدار دادند.

مقام معظم رهبری در این مورد می فرمایند:اصلی ترین نقطه در مبانی امام،مسئله اسلام ناب محمدی است.یعنی اسلام ظلم ستیز،عدالت خواه،مجاهد،طرفدار محرومان ومدافع حقوق پابرهنگان ورنجدیدگان ومستضعفان.در مقابل این اسلام،امام اصطلاح اسلام آمریکایی را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد،یعنی اسلام تشریفاتی،اسلام بی تفاوت در مقابل ظلم و زیاده خواهی،اسلام بی تفاوت در مقابل دست اندازی به حقوق مظلومان،اسلام کمک به زورگویان،اسلام اقویا،اسلامی که با اینها می سازد.14/03/89

همچنین امام بزرگوار در منشور روحانیت  مصادیقی از تحریف اسلام ناب را مطرح می کند که به جدایی دین از سیاست،محدود شدن فقاهت به غرق شدن در احکام صرفا فردی و عبادی،می توان اشاره کرد.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم برای جلو گیری از خطر تحریف می فرمایند:برای برداشتن گام های استوار در آینده،باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت.اگر از این راهبرد غفلت شود،دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.دشمنان انقلاب با انگیزه ای قوی،تحریف و دروغ پردازی درباره ی گذشته و حتی زمان حال را دنبال می کنند و از پول و همه ی ابزار ها برای آن بهره می گیرند.رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند.حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی توان شنید.

این فراز یکی از شاخص های کلان برای ادامه صراط مستقیم انقلاب اسلامی است.و حاوی دو نکته است:

1.شناخت درست حقایق تاریخ:زیرا کم شدن حافظه تاریخی و به دنبال آن از بین رفتن هویت و خود آگاهی تاریخی یک ملت مهمترین زمینه های تحریف حقایق تاریخی را فراهم می کند.

2.توجه ویژه به جنگ روایت دشمن از تحریف واقعیت ها تا تغییر باورها:زیرا تجربه تاریخی نشان داده است جبهه باطل هر جایی که توان خود را در برابر جبهه حق ناکام ببیند دست به تحریف می زند

فلذا آن بزرگوار این نگرانی را در باب صیانت و محافظت از مکتب دفاع مقدس ابراز می کنندو راهکاری را جهت جلوگیری از آن ارائه می دهند که نصب العین ما و مسئولان کشور باید قرار گیرد:در باب دفاع مقدس کوتاهی کرده ایم،کارهای بسیار خوب و با ارزشی انجام گرفته ،اما در عین حال کم است چون تحریف در کمین است.31/06/99.

از نظر ایشان  عمده ترین راهبرد و راهکار مقابله با تحریف،تبیین است:

باید آنچه را حقیقت است،بارها و بارها و هزاران بار بگوییم؛31/06/99

اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم قطعا شکست خواهد خورد.زیرا که عرصه،عرصه جنگ اراده هاست.وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده ملت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند،قطعا بر اراده دشمن فائق می آید و پیروز خواهد شد.10/05/99

 


تاریخ درج : 28 شهریور 1400

© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه شهرستان خوی بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما