logo

امروز: شنبه 17 آذر 1403

logo
تاریخ درج : 1400/08/21

دسته بندی خبر :

خطبه ها دسته‌بندی نشده


خطبه دوم نماز جمعه 21 آبان 1400

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله‌ ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفی محمّد و آله الطّاهرین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّة و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علىّ ‌بن ‌الحسین زین العابدین و محمّد بن‌ علىّ الباقر و جعفر بن‌ محمّد الصّادق و موسى ‌بن ‌جعفر الکاظم و علىّ ‌بن‌ موسى الرّضا و محمّد بن ‌علىّ الجواد و علىّ ‌بن ‌محمّد الهادی و الحسن ‌بن ‌علىّ الزکیّ العسکری و الحجّة بن الحسن القائم المهدی صلوات‌ الله علیهم اجمعین.اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوى الله.

مجدّداً خودم و شما عزیزان را توصیه میکنم به رعایت تقوی.

از جمله مناسبتهای هفته آینده میلاد امام حسن عسکری علیه السلام وفات حضرت معصومه سلام الله علیها می باشد.تا می توانیم باید از این مناسبتها و شعائر استفاده کنیم.الا و ان فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها.

حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فرمودند: «یَا عَلِیُّ! اَلْجَنَّةُ تَشْتَاقُ إِلَیْکَ وَ إِلَى عَمَّارٍ وَ إِلَى سَلْمَانَ وَ أَبِی‌ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ.»(الخصال، ج2، ص303) به این معنا است که اعمالی که باعث ورود به بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از عمل‌های خیر، باعث می‌‌شود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر، سبب می‌‌شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت.از بالاترین این اعمال زیارت با معرفت ائمه علیهم السلام و حضرت معصومه علیها السلام است. در زیارت جامعه کبیره چنین آمده است «أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ.در مورد حضرت فاطمه معصومه هم حضرات ائمه علیهم السلام فرموده‌اند: «مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّهُ.»(بحارالانوار، ج102، ص266).

زیارت کردن وعرض ارادت و صلوات به ائمه اطهار باعث می شود که گناهان انسان پاک شود.وجعل صلواتنا علیکم وَ ما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ طيبا لِخَلْقِنَا وَ طَهارَةً لأِنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنا وَ كفّارَةً لِذُنُوبِنا. و نيز آنچه از ولايت شما به ما اختصاص داد ، همه اينها را سبب پاكىِ سرشت و اخلاق ما ، و پاكيزگى جان هايمان و پاك سازى و رشد ما و جبرانِ گناهانمان قرار داد.و باعث میشود انسان از نعمت شفاعت ایشان برخوردار شود.در زیارت جامعه می خوانیم: ان تدخلنی فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِم‌. انتم الصراط الاقوم و شهداء دارالفناء و شفعاء دار البقاء.

 در مورد حضرت معصومه نیز امام صادق علیه‌السلام می فرماید: «تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم.»(بحارالأنوار، ج۶۰ ، ص۲۲۸)- همه شیعیان من با شفاعت فاطمه معصومه‌ علیها السلام وارد بهشت خواهند شد-. در زیارت‌نامه مأثور ایشان هم که به مقام شفاعت آن‌حضرت اشاره شده با توجه به همین مقام ولایت الهی است: «یَا فاطمةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ.

هفته قبل دو عامل از عومل تحقق عدالت اجتماعی را مطرح کردیم:قوی عمل کردن نهادهای نظارتی و سپردن مسئولیتها به افراد مورد اعتماد،دانا و کاردان و استفاده از جوانان مومن و انقلابی در مسئولیت ها.

این هفته هم چند مورد از موانع تحقق عدالت اجتماعی در جوامع را عرض می کنم.برطرف شدن موانع هم خیلی مهم است.

موانع عدالت اجتماعی:

1.انسانهای فاسد:یکی از موانع تحقق عدالت اجتماعی، ستم پیشگی انسان هایی است که دچار هوی و هوس شده و بدون تأمل و تعمق در عاقبت کار خویش و نیز پایان زندگی دنیوی و حساب پس از مرگ مرتکب خطاهایی شده اند و همیشه بشریت را از چشیدن طعم آزادی و عدالت محروم نموده اند.

2.روحيه ظلم پذيري:به بیان قرآن: «فرعون قوم خود را سبك شمرد و آنان او را اطاعت كردند زیرا آنان قومى فاسق بودند.»(فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ(زخرف:54)).رشوه می خواهد،می دهدو در ظلم همراهی می کند.خداوند متعال در 279 بقره می فرماید:لاتَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ.

3.قوانین و تصمیمهایی که مانع تحقق عدالت اجتماعی می شود: مقام معظم رهبري در ديدار با هيئت دولت فرمودند: «هر تصميمي كه مي‌گيريد بايد يك پيوست عدالت داشته باشد. بخشنامه‌ها و مصوبات دولت پيوست عدالت داشته باشد. هر لايحه‌اي كه در دولت تنظيم مي‌كنيد بايد يك پيوست عدالت داشته باشد. بايد مراقب باشيد اين روش ، اين كار، اين دستور ضربه به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پايمال نكند.

4.انحراف در مسير عدالتخواهي: امام علی (علیه السّلام) می فرماید: «أجوَرُ النَّاسِ مَن عَدَّ جَورَهُ عَدلاً مِنه»(میزان الحكمة، ج2، ص1775). جائرترین مردم کسی است که جور خودش را به عنوان عدل قلمداد کند.شخصی در تقسیم غنائم آمد محضر رسول الله صلی الله علیه وآله و اعتراض کرد: فَقَالَ اعْدِلْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ وَيْلَكَ وَ مَنْ يَعْدِلُ إِذَا لَمْ أَعْدِلْ.

 این بیان گویای این است که ظلم در بسیاری از اوقات تعمداً یا از روی غفلت و نادانی در لباس عدل ظاهر میگردد و تحت پوشش و رنگ و لعاب عدل مستور میگردد. این آقا( ذوالخويصرة) سرآغاز جریان خوارج و آغازگر تفکر خوارجی بود که به پیامبراکرم بخاطر رفتاری که نمی تواند توجیهش کند بگوید: توعادل نیستی!؛ شما آمدی و دیدی پیامبراکرم غنائم را تقسیم می کند به یک نفر بیشتر یا به کسی کمتر می دهد به جای اینکه بگویی پیامبراکرم عادل نیست وبعد هم ابراز کنی، راهش این بودکه از خود پیامبر اکرم سوال میکردی  و می گفتی: یارسول الله! اینکه شما به کسی  بیشتر وبه کسی کمتر دادی  وجه مطابقتش باعدالت به چه نحوی است ؟برچه حکمی شما این کار را کردی ؟آیا این وحی الهی بوده است ؟یا تطبیق بوده است؟ البته اين سؤال را بايد از روي استفهام و فهم حکم خدا پرسيد نه اعتراض قلبي و عدم تسليم در مقابل پيامبر خدا؛ پس جریان انحراف از مسیر عدالت خواهی، جریانی است که رویکرد اولیشان را بر حکم به خروج افراد از دین و حکم به خروج افراداز عدالت قرار می دهند حکم به خروج افراد از رفتار صحیح و از صراط مستقیم قرار میدهند این می شود جریان انحرافی و به ضرر عدالت خواهی تمام خواهد شد.

از آن‌چه گفته شد مشخص مي‌شود که عدالت خواهی یکی از آموزه های ضروری ولازم وعقلاییِ هرمکتب است اما جریان تکفیر یک جریان انحرافی است که مبتنی برسوء برداشت یا سوء سریره‌ي یک شخص است بدون اين‌که برداشت‌هاي خود را با ميزان‌هاي الهي بسنجد.

شهید طهرانى مقدم؛ شهید بزرگِ اقتدار ملى‌

اشاره: روز 21 آبان ماه سال 1390 ، سالروز شهادت شهداى جهاد خودكفایى است. پرچمدار این قافله شهیدان، سردار مخلص اسلام، حاج حسن طهرانى مقدم بود. این سردار دانشمند و متقى كه همچنان مجهول القدر است؛ پدر اقتدار موشكى ایران است.

شهیدى كه نمى‌شناختیمش!!

كمتر كسى در باره او و عظمت شخصیت و كار او با خبر بود تا این‌كه امام خامنه‌اى در پیام تسلیتش او را به همگان شناساند. ایشان در پیام شهادت آن فرمودند:

حادثه‌ى خونین در یكى از مراكز پشتیبانى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى كه به شهادت جمعى از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالى‌قدر، دانشمند برجسته و پارساى‌ بى‌ادعا، سردار حسن مقدم انجامید، واقعیتى تلخ و اندوه‌بار بود. آن‌جان‌بركفان نستوه با سینه‌ى گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن، هرگز احساس خستگى به خود راه ندادند. شهادت،بى‌شك برترین آرزوى آنان بود. لیكن فقدان مردان بزرگ در هر كشور و جامعه‌اى براى آن مردم و آن كشور خسارت و تأسف‌بار است. (25 آبان 90)

رهبر انقلاب اسلامى در تشییع جنازه او و یاران شهیدش شركت كرده و به خانواده‌اش فرمودند: «من مصیبت زده شدم!». پنج روز بعد در اول آذرماه، حضرت آقا با حضور در جمع خانواده شهید، وى را چنین ستودند:

شهیدطهرانى مقدم سراپا اخلاص بود. من 25-26 سال هست، ایشان را از نزدیك مى‌شناسم. همت خیلى بلندى داشت. افقهاى خیلى بلندى را مى‌دید. یكى از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود. یك‌«مدیر طبیعى» بود، درس مدیریت نخوانده بود اما واقعاًیك مدیر بود.

یكسال قبل ازآن حادثه و در تاریخ 9 خرداد 1389، رهبر انقلاب اسلامى، پس ازبازدید از تلاش‌هاى جهادگران جهاد خودكفایى سپاه، طى دست نوشته‌اى، كار بزرگ حاج حسن و همسنگرانش را «معجزه‌ى توانایى‌هاى عزم راسخ انسان مؤمن» نامید.

طبق گفته برادر شهید و برخى دیگر از سرداران سپاه و مسؤولان مربوطه، حضرت آقا، پس ازمشاهده تلاش‌هاى مخلصانه‌ى شهید طهرانى مقدم فرمودند: «تاكنون، هر قولى كه حاج حسن‌آقا به ما داد، وفا كرد».

حسن طهرانى مقدم چه كرد؟

زمان زیادى از پیروزى انقلاب نمى‌گذشت كه تهاجم عراق به ما آغاز شد، آن هم با پشتیبانى همه دولت‌هاى غربى و عربى، آن موقع، شاید شهید تهرانى مقدم حدود 18، 19 سال بیشتر سن نداشت، ورود به جنگ با دست خالى و بدون امكانات و با محدودیت فروش سلاح و تجهیزات، موجب شد كه فرزندان انقلاب بر این تصمیم استوار شوند كه براى پیروزى در جنگ، چاره‌اى نداریم جز آن‌كه روى پاى خودمان بایستیم و توانمند و قدرتمند بشویم.

براى همین كار، شهید تهرانى مقدم در سال 60، با خمپاره از آبادان شروع كرد و اولین تجهیزات غنیمتى كه ازبعثى ها بدست آمد، توپخانه‌ها را سازماندهى كرد نگاه به دور، همیشه جزء خصلت شهید تهرانى مقدم بود. یعنى آن موقعى كه همه‌ى ما دنبال كلاشینكف بودیم، او دنبال خمپاره بود كه یك مقدار برد و حجم آتش بیشترى داشت. آن موقعى كه خمپاره سر و سامان گرفت، رفت دنبال سازماندهى توپخانه. بعد دیدیم كه برد این‌ها كم است و ما، هم قدرت آتش سنگینى مى‌خواهیم و هم برد بیشتر. بنابراین به فكر ساخت موشك افتاد و تقریباً اولین امكان موشكى هم براى ما سال 1363 فراهم شد.

او اعتقاد داشت كه باید ما بتوانیم قدرتمند باشیم كه بتوانیم از امنیت مردم و نظام‌مان حمایت كنیم. او تاریخ را هم خوانده بود، تاریخ گذشته ایران و صدر اسلام، این‌ها همه مملو از تجربیات تلخ بود و عبرت‌هایى بود كه باید از آن‌ها درس مى‌گرفتیم. دائماً تكیه كلامش این بود كه؛ «ما باید مشت مقام معظم رهبرى را پر كنیم، ایشان ذریه امیرالمومنین علیه السلام است و باید مشت ایشان پر باشد.» دائماً این آرزوها را داشت و این روحیه و فكر را مى‌دمید و پمپاژ كرد. در طول جنگ هم دیدیم كه تفكر او درست است، یعنى هرجایى كه ابزار داشتیم، موفق بودیم، اما آن‌جایى كه دشمن برترى داشت، به ازاى آن باید خون مى‌دادیم.

از نگاه شهید تهرانى مقدم موشك، ابزارى بود كه مى‌توانست ما را به نقطه‌ى قابل قبولى در دفاع از خود برساند. یعنى شاید امروز اگر موشكى نداشتیم كه رژیم صهیونیستى و سایر دشمنان را تهدید بكند، چه‌بسا تا الآن جنگى رخ داده بود و آن‌ها به بهانه‌ى واهى مسأله‌ى هسته‌اى، به مراكز هسته‌اى ما حمله كرده بودند. ولى كارها و نگاه دور شهید تهرانى مقدم باعث شد كه این مسیر بعد از پایان جنگ هم متوقف نشود و ادامه پیدا كند و امروز به یك نقطه‌ى قابل قبولى برسیم.

او خواب دشمن براى هرگونه تجاوز به حریم وطن اسلامى، آشفته ساخت و از توانمندى‌هاى ایران كابوس وحشتناكى براى صهیونیست‌ها ساخت و خواب راحت را ازچشم آنان گرفت و وصیت كرد روى سنگ قبرش بنویسند: اینجا مزار کسی است که آرزوى نابودى رژیم صهیونیستى را داشت.

هنر شهید طهرانى مقدم چه بود؟

اگر ما امروز در عرصه دفاع از حرم و حریم انقلاب و مقاومت اسلامى و علم و دانش و امنیت و خدمت و سلامت، شهیدانى داریم باید بگوئیم؛ در زمره این شهیدان، «شهداى اقتدار» جایگاه ویژه‌اى دارند.

شهدایى كه با پرچمدارى و سیادتِ شهید طهرانى مقدم، نمایشگاهى از دانش و ایمان و جهاد و تلاش و استقلال‌ علمى، خودكفایى صنعتى و نشاط انقلابى را فراروى ملت ایران قرار داده‌اند. طهرانى مقدم و همسنگران او هم در مقابل قدرت سخت دشمن بازدارندگى مؤثر ایجاد كردند و هم با گشودن راه میان بُر در عرصه دانش دفاعى سیطره نرم دشمن را در عرصه علمى و صنایع دفاعى راهبردى به چالش كشیدند.

طهرانى مقدم عزیز؛ اقتدار به‌معناى واقعى را ترجمه عینى كرد و به‌عنوان یك خط الگو براى ما و آیندگان به میراث گذاشت. هنر طهرانى مقدم فقط، ساختن موشك نبود، هنر اصلى او تربیت شاگردانى جوان و دانشمند و جهادى بود كه اكنون بهتر از گذشته راه اورا ادامه داده‌اند. او راهى را به افق‌هاى آینده گشود و نقشه راه آن‌را نیز ترسیم كرد و افق‌هاى آن‌را هم به تصویر كشید.

یك جمله از امام جامعه وجود همه ما سرشار ازحسرت و افسوس مى‌كند؛ آن‌جا كه در وصف او فرمود: تاكنون‌ هرقولى كه حاج حسن آقا به ما داد به آن وفا كرد! آیا ما در عهد و پیمانمان با نائب امام زمان علیه السلام‌ مشمول چنین توصیفى هستیم؟!#

اللهم عجل لولیک الفرج. اللهم اغفر للمومنین والمومنات.

خدایا اسلام و اسلامیان را عزیز بگردان. شرک و کفر و نفاق را سرنگون نما..شهدا ،امام شهداء،شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای سلامت،در جوار رحمتت تعالی کرامت نما.برای مقام معظم رهبری طول عمر با عزت عنایت فرما،مشکلات اقتصادی فرهنگی ،اشتغال و ازدواج جوانان را به ید قدرتت حل کرامت فرما. این ویروس منحوس را ریشه کن نما.


تاریخ درج : 21 آبان 1400

© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه شهرستان خوی بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما