تاریخ درج : 1400/10/17
دسته بندی خبر :
خطبه ها
خطبه اول نماز جمعه 17 دی 1400
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةالله فى الارضین و صلّ الله على ائمّة المؤمنین و هداة المستضعفین و حماة المؤمنین.
خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.
خداوند متعال با لطف و کرمش ذوات مقدس معصومین را به ما معرفی کرده است تا در مسیر از دست ما بگیرند.راه را به ما نشان بدهند تا ما از خاک بلند شویم.
چیست این برخواستن از روی خاک تا که آگه گردد از خود جان پاک
این مسیر طولانی را باید ما طی کنیم.این مسیر را هر طور طی کردی آخرتت همانطور شکل می گیرد.
پیامبر صلی الله علیه و آله:ان مع الدنیا آخرة.آخرت با دنیا است.نفرمود ان بعد الدنیا آخرة.آخرت بعد از دنیا ست.بلکه فرمود مع الدنیا آخرة یعنی آخرت تو الان دارد شکل می گیرد.از پل صراط الان داری عبور می کنی.
وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ.74 مومنون.
عده ای الان دارند از پل صراط می افتند.
و از حضرت صادق(ع) نقل است که الصورة الانسانیة هی الطریق المستقیم الی کل خیر و الجسر المدود بین الجنة و النار.
هر چیزی که با انسانیت تو سنخیت ندارد اگر آنرا مرتکب شدی،سقوط کردی.با یک دروغ،با یک بی عفتی سقوط کردی.
بعضی از قبرها الان می شوند،حفرة من حفر النیران بعضی الان می شوند روضة من ریاض الجنة.
در آیه 44 سوره حجر آمده است:لها سبعة ابواب و لکل باب منهم جزء مقسوم.جهنم هفت در دارد و برای هر دری گروه معینی تقسیم شده اند .از طرفی در روایتی از حضرت علی علیه السلام نقل شده که آن حضرت خطاب به عده ای فرمودند: أتدرون کیف ابواب جهنم آیا می دانید درهای جهنم چگونه است قلنا کنحو هذه الابواب. قال:لا. درهای جهنم غیر از درهای دنیایی است.علامه طباطبایی با استناد به آیات دیگر در صدد تعیین موارد این درها برآمده و مقصود از این هفت در را چنین مشخص نموده است.ایشان در تفسیر آیه 65 سوره یس: الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم وتشهد ارجلهم بما کانوا بکسبون. سه در از درهای جهنم را چنین ذکر می کند و می گوید مقصود از اولین در دهان و لقمه های شبهه ناک و حرامی است که خورده می شود و مقصود از درهای دوم و سوم دست و پای انسان هستند که در غیر رضای خداوند حرکتی کرده یا خدایی ناخواسته در راه معصیت قدم برداشته است.ایشان در تفسیر آیه 20 سوره فصلت:حتی اذا ما جائوا ها شهد علیهم سمعهم و ابصارهم و جلودهم بما کانوا یعملون. سه در دیگر از درهای جهنم را بر شمرده و می گوید مقصود از درهای چهارم و پنجم گوش و چشم (سمع و بصر)است که دو محل ورود اطلاعات به وجود انسان هستند و بوسیله آنها دیدنی ها و شنیدنی ها وارد حوزه وجود انسان می شود و مقصود از در ششم در این آیه پوست(جلود) است که اشاره به یکی از غرائز است و چون قرآن عفت زبان و قلم دارد به آن تصریح ننموده است.مقصود از هفتمین و آخرین در جهنم طبق استناد مرحوم علامه طباطبایی زبان است که در آیه 24 سوره نور بیان شده است آنجا که می فرماید یوم تشهد علهیم السنتهم و ایدیهم و ارجلهم بما کانوا یعملون روزی که زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنها بر اعمالی که مرتکب می شدند گواهی می دهند. زبان محل خروج اطلاعات از و جود انسان است و بوسیله زبان افکار و آنچه در درون انسان است برملا می شود.بنابراین باید مواظب اعضا و جوارح خود باشیم تا خدایی ناکرده تبدیل به درهای ورود به جهنم نشوند.
آقا رسول الله صلی الله علیه وآلة نشسته بود اصحاب دیدند رنگ حضرت پرید.سوال کردند.فرمود هشتاد سال بود سنگی به جهنم سقوط می کرد الان رسید،تا این را گفت از خانه یکی از منافقان صدا برخاست که مرد.فکبر رسول الله و کبر اصحابه.معلوم شد آن سنگ آن منافق بود که در حال سقوط بود.
سقوط در این دنیا همان سقوط آخرت است.در روایت داریم کلامی از دهان فردی بیرون می آید بین آسمان و زمین سقوط می کند.
حضرت یحیی از فردی که بر او حد جاری می شد موعظه خواست،گفت:یا یحیی لاتذنب فانی اذنبت فسقطت من عین الله.
فلا تجعلنی من من صرفت عنه وجهک و حجبه سهوه عن عفوک.
این جهان چاهی است بس تاریك و تنگ هست بیرون عالمی بیبو و رنگ
لذتی که انسان عارف در این دنیا می برد انسان عامی آن را در بهشت نمی برد.من ذالذی ذاق حلاوة محبتک فرام منک بدلا و من ذالذی انس بقربک وابتغی عنک حولا.یا الهی وسیدی ویا نعیمی و جنتی و یا دنیای و آخرتی.
من که امروزم بهشت نقد حاصل می شود وعده فردای زاهد را چرا باور کنم
چه میدانی حدیث عالم دل تو را سر در نشیب و پای در گل
از بهشتم برد بیرون وصله جانان نمود خواست شیطان بد کند با من ولی احسان نمود
خواست از فردوس بیرونم کند خوارم کند عشق پیدا گشت و از ملک ملک پرا نمود.
اعینونا،خودتان را به ما شبیه کنید.
چهل سال آقا رسول الله یک دروغ از دهان مبارکش بیرون نیامد شد محمد امین.آیا شباهت داریم.
پسر کو ندارد نشان از پدر تو بيگانه خوانش مخوانش پسر
شیر را بچه همی ماند به او تو به پیغمبر چه می مانی بگو
در قضیه ای پیامبر فرمود:زن جوان،پسر جوان می ترسم.
امیرالمومنین علیه السلام:به خانمهای جوان ابتدا به سلام نمی فرمودند.فرمودند می ترسم.
ابابصیر با خانم نامحرمی شوخی کرد وقتی رسید محضر امام صادق علیه السلام حضرت نگاهش نکرد.فرمود:خدا به کسی که با اجنبیه شوخی بکند نگاه نمی کند.
النارالنارالنار.ربا ظاهری دارد و باطنی دارد. الکسب الحرام یبین فی الزریة.
السنخیة علة الانضمام.
حضرت زهرا را در مجالس عزا حبس نکنیم.
امام حسین را در زیارت عاشورا حبس نکنیم در زندگی جریان بدهیم.
امیر المومنین را در زنگی جریان بدهیم.السلام علیک یا میزان الاعمال.
فلذا باید زندگی هایمان را با امیر المومنین علیه السلام میزان کنیم.
اللهم اهدنا هدی المهتدین وارزقنا اجتهاد المجتهدین و لا تجعلنا من الغافلین المبعدین واجعل لنا لسان صدق فی الآخرین و اجعلنا من ورثة جنة النعیم ولا تخزنا یوم یبعثون یوم لاینفع مال ولا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم.
پروردگارا آنی کمتر از آنی به حال خودمان وامگذار.در مسیر اهل بیت ثابت قدم نما.شهداءامام شهداء مراجع درگذشته مرحوم آیت الله العظمی خویی مقامشان را متعالی نما.مقام معظم رهبری تا ظهور امام زمان در کنف حمایتت حفظ نما.

در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
"پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
" پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.