logo

امروز: سه‌شنبه 8 آذر 1401

logo
تاریخ درج : 1401/05/02

دسته بندی خبر :

آخرین رویداد ها خطبه ها صوت


خطبه دوم نماز جمعه ۱۴۰۱/۴/۳۱

خطبه دوم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله‌ ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفی محمّد و آله الطّاهرین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّة و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علىّ ‌بن ‌الحسین زین العابدین و محمّد بن‌ علىّ الباقر و جعفر بن‌ محمّد الصّادق و موسى ‌بن ‌جعفر الکاظم و علىّ ‌بن‌ موسى الرّضا و محمّد بن ‌علىّ الجواد و علىّ ‌بن ‌محمّد الهادی و الحسن ‌بن ‌علىّ الزکیّ العسکری و الحجّة بن الحسن القائم المهدی صلوات‌ الله علیهم اجمعین.

السَّلاَمُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِيدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِي عِلْمُهُ لاَ يَبِيدُ، السَّلاَمُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ وَ مُبِيرِ الْكَافِرِينَ، السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ يَجْمَعَ بِهِ الْكَلِمَ وَ يَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ‏ وَ يَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً.

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوى الله.خودم و شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش می‌کنم. تقوا اگر در فرد باشد، آن فرد اهل سعادت  و مورد تجلیل خداوند متعال خواهد بود همچنان که در قضیه 24 ذی الحجه، انگشتر بخشی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حال ركوع نماز مشاهده می کنیم(آیه 55 مائده) و اگر تقوی در خانواده باشد آن خانواده مرضی خداوند خواهد بود. دوشنبه 3 مرداد 25 ذی‌الحجه سال روز نزول سوره‌ی دهر در شأن امام علی(علیه السلام)، حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) می باشد.چه روایت زیبائی پروردگار عالم از این خانواده دارد. إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا ﴿۵به يقين ابرار و نيكان از جامى مى ‏نوشند كه با عطر خوشى آميخته است.عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا ﴿۶چشمه‏ اى كه بندگان خدا از آن مى ‏نوشند و [به دلخواه خويش] جاريش مى كنند.يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا ﴿۷[همان بندگانى كه] به نذر خود وفا میکردند و از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مى‏ ترسيدند.َيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﴿۸و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏ دادند.إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا ﴿۹ما براى خشنودى خداست كه به شما مى ‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهيم.إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا ﴿۱۰ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناكيم.فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﴿۱۱پس خدا [هم] آنان را از آسيب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت. و به همین خاطر است که خداوند عظمتی به این خانواده می بخشد که پیامبر گرامی اسلام در مباهله با مسیحیان نجران از این خانواده استفاده می کند. «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛﴿آل عمران۶۱ هر گاه بعد از علم و دانش که درباره مسیح به تو رسیده، کسانی با تو به بحث و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را فرا می‌خوانیم شما هم، زنان خویش را، ما از نفوس خویش دعوت می‌کنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم». اصل این وقایع و تعبیرات خداوند برای اهل بیت در این آیات، این قضایا را به یکی از مهمترین وقایع تاریخی جهان اسلام تبدیل کرده و تعبیر به جان پیامبر برای حضرت امیر علیه السلام در آیه مباهله این آیه را به بالاترین آیه در فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام مبدل ساخته، فلذا باید در بزرگداشت و مراسمات جشن این دو روز(24 و 25 ذی الحجه) کوتاهی نکنیم و اعلان عزای ماه محرم را بعد از این دو روز برگزار کنیم.

در ادامه به بیان مناسبتها و نکاتی بسنده می‌کنم:

1.هفته آتی هفته عجیبی است به درک واصل شدن پهلوی پدر(۴ مرداد ۱۳۲۳) و پسر(۵ مرداد ۱۳۵۹) در این هفته بوده، سالروز عملیات مرصاد هم در این هفته است. فلذا فرصتى است تا به درس‌ها و عبرت‌هاى جریان نفاق بپردازیم، افرادی که معترض ظلم پهلوی ها بودند اما با جنایتهایشان روی جنایتکاران پهلوی را سفید کردند:

یك- سرنوشت منافقین نشان داد که فاصله گرفتن از حق و جبهه‌ى حق خطرناك است باید از همان ابتدا جلوى آن‌را گرفت. اگر مراقب نباشیم؛ شیاطین دست به كار مى‌شوند و كار «مقابله» را به «مقاتله» مى‌كشانند و چه خسرانى بالاتر از این؟ بریدن از حق و در افتادن در لجنزار نفاق خط پایان ندارد؛ از جنگ خیابانى و ترور افراد بی‌گناه تا گرا دادن به هواپیماى دشمن، تا لو دادن عملیات توسط نفوذى‌ها و تا شركت در كشتار مردم عراق در انتفاضه اول عراق (1369) و تا مشاركت در كشتار مردم ‌بى‌پناه سوریه در همكارى با داعش و النصره و سخن گفتن به زبان فارسى براى بدنام كردن مدافعان حرم.

دو-در عملیات به‌اصطلاح فروغ جاویدان، علاوه بر منافقین تازه از اروپا برگشته، گروهى از اسراى جنگ هشت ساله هم بودند كه به منافقین پیوسته بودند. عبرت‌آموز است! كسى که به شرف جهاد نائل مى‌آید و به افتخار اسارت در راه حق مى‌رسد، چه مى‌شود كه همه‌ى آن‌ها را پشت سرمی‌گذارد و از جبهه‌ى حق روى مى‌گرداند؟!

سه-در ابتدای عملیات منافقین با سرعت زیادى ده‌ها كیلومتر راه را پیمودند، چون مقاومت زیادى بر سر راهشان نبود، اما آن‌جا كه مردم به میدان آمدند ورق برگشت و حضورآنان سدّ راه دشمن گردید. این حكایت همیشه جامعه انقلابى ما است. حضور مردم بن‌بست‌شكن است.

چهار-تنگه مرصاد و نگاهدارى جانانه از این موقعیت حسّاس، موجب شد نیروهاى خودى برسند و سرنوشت جنگ عوض شود. امروز همه جاى ایران بسان تنگه چهارزِبَر است و همه عرصه‌ها ى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، دیپلماسى، امنیتى، چنین وضعیتى دارد. ایران امروز تنگه مرصاد جهان اسلام است. باید باچنگ و دندان پاى حفظ آن ایستاد از هیچ جهادى فروگذاری نكرد.

پنج-جنایات منافقین در آن روزها به‌ خصوص جنایت ‌ هولناك آن‌ها در بیمارستان اسلام آباد(آتش کشیدن و سوزاندن مجروحین و بیماران در حیاط بیمارستان) حكایت ذات پلید و باطن خبیث جریان نفاق است. باید آن واقعه براى همیشه و براى همه‌ى نسل‌ها زنده بماند. این جنایت نشان مى‌دهد منافقین پدرخوانده‌ى داعش و سلف خبیث آن‌ها درجنایت و سفّاكى هستند.

شش- منافقین قبل ازحمله با گروهى از منافقین محبوس در زندان و نیز برخى از كسانى‌كه خود را تائب جلوه‌ دادند ارتباط گرفته بودند و با هماهنگى لازم قرار بود راه را براى نفوذ بیشتر و سهولت حملات نیروهاى نفاق فراهم كنند. حكم مجازات ایشان توسط امام كه با ساده‌لوحى آقاى منتظرى ناجوانمردانه، تخطئه شد، دستاویز دشمن در این سال‌ها بوده و هست.

 عده‌اى در صددند با روایت تحریف شده یا ناقص از این حادثه، جاى شهید و جلّاد را عوض كنند. باید هوشیار باشیم. تاریخ را به‌خوبى مطالعه كنیم تا پاسخگوى سئوالات و شبهات این روزها درجنگ روایت‌ها باشیم.

 و نکته آخر اینکه عملیات مرصاد نماد، اتحاد و همدلى پیش‌برنده‌ى ارتش و سپاه و بسیج و عشائر و گروه‌هاى مردمى است. چیزى كه امروز بیش از هرچیز به آن نیاز داریم.

2. پنجم مرداد اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت اللَّه طالقانی (1358 ش) روز نماز جمعه است. امیرالمؤمنین علیه السلام در سالی كه عید غدیر روز جمعه بود در خطبه خود فرموند: «خدای عزوجل در این روز دو عید بزرگ برای شما مؤمنان جمع كرد»(إن اللّه عزوجل جمع لكم معشر المؤمنین فی هذا الیوم عیدین عظیمین كبیرین(الغدیر، ج۱، ص۲۸۴؛ مصباح المتهجد، ص۵۲۴)) فلذا روز جمعه با مهمترین آئین آن یعنی نماز جمعه، یکی از عظیمترین و بزرگترین اعیاد مسلمین است.و اختصاص سوره ای به نام جمعه و امر پروردگار برای شرکت در نماز جمعه  و رها کردن امور دنیوی حکایت از اهتمام پروردگار عالم به آن دارد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹( اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است). به‌کلید واژه «ذلِکُمْ خَیرٌ لَکُم اِنْ کُنتُمْ تَعلَمون»(آن چیزی است که برایتان بهتر است، اگر بدانید) دقت بفرمایید. در قرآن به‌جز موضوع نماز جمعه، برای سه موضوع دیگر(توحید، امامت و عهد الهی و جهاد) نازل شده است. بنابر ادبیات قرآن، این تعبیر مبارک گویای این است که اولا موضوع مورد اشاره این تعبیر شریف، یکی از ارکان حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها است و ثانیا اهمیت موضوع، آن قدر عظیم است که هرکسی جز اوحدی از بندگان فهمیده الهی، به‌ اهمیت آن نمی‌توانند پی‌ببرند. آمدن نماز جمعه در ردیف و عِداد سه موضوع اساسی توحید، امامت و جهاد، خود گویای جایگاه بسیار رفیع این فریضه الهی است. شاید بتوان گفت اگر نماز جمعه لطمه ببیند، این سه موضوع مهم و اساسی را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. و شاید به ‌همین جهت است که حضرت ختمی مرتبت(صلی الله علیه وآله) فرمود: «کسی که در دوران حیات من و یا پس از مرگ من تا روز قیامت، نمازجمعه را ترک کند، چه آن را انکار کند یا سبک بشمارد، خداوند پراکندگی کار او را سامان ندهد و امر او را مبارک نگرداند»(فَمَنْ تَرَکَها فِی حَیاتِی وَبَعدَ مَماتی إلَی یَومِ القِیامةِ جُحُوداً لَها وَاسْتِخْفافاً بِحَقِّها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَلا بارَکَ اللّهُ لَهُ فی أمرِهِ(مستدرک الوسائل، ج۶، ص١٠)). جالب آنکه در منابع اهل سنت آمده است که امیرالمؤمنین(علیه السلام) روزی بر منبر کوفه یادآور شدند: هرگاه روز جمعه شود، شیاطین صبح زود با پرچم‌هایشان به‌بازارها می‌روند و به‌طرف مردم موانعی می‌افکنند و آنان را از آمدن به‌نماز جمعه باز می‌دارند(سَمِعْتُ عَلِیًّا، – رضى الله عنه – عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ یَقُولُ: إِذَا كَانَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ غَدَتِ الشَّیَاطِینُ بِرَایَاتِهَا إِلَى الأَسْوَاقِ فَیَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِیثِ أَوِ الرَّبَائِثِ وَیُثَبِّطُونَهُمْ عَنِ الْجُمُعَةِ(كنز العمال (المتقی الهندی)، ج7، ص736)). نماز جمعه، تجلی اسلام اجتماعی، پشتوانه استمرار حاکمیت حق، تقویت‌کننده جبهه حق و عدالت، تبلور پیوند جمهوریت و اسلامیت، معنابخش به معنویت در جامعه و سیر و سلوک عمومی به سوی خدا. نماز جمعه؛ هر هفت روز یکبار، ارکان واقعی اقتدار اسلام را به نمایش می‌گذارد؛ نماز و معنویت اسلام را، بنیان مرصوص و انسجام صفوف اهل اسلام را و تقوا و بصیرت اسلامی را؛ و به‌همین جهت به‌مثابه آئین حجّ اسلام است.پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: «برای شما هر روز جمعه، یک حج و یک عمره است، حج به‌جهت شرکت در نماز جمعه، و عمره به‌جهت انتظار نماز عصر پس از نماز جمعه»(بحارالانوار، ج89، ص214) روایات دیگری هم در تشویق به نماز جمعه وجود دارد که جزو مبشرات است:

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله:«وقتی شب معراج مرا به‌آسمان‌ها بردند، زیر عرش خدا، هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری همانند دنیای شما بود و فرشتگانی را دیدم که بال هایشان را گسترده بودند و خدا را تسبیح و تهلیل می‌کردند و می‌گفتند خدایا کسانی را که به‌نماز جمعه حاضر می‌شوند، بیامرز خدایا کسانی را که روز جمعه غسل می‌کنند، رحمت کن»(مستدرک الوسائل، ج6، ص90).

«اگر مردم ثواب رفتن به‌سوی نماز جمعه را می‌دانستند، بر سر کسب ثواب آن به‌منازعه برخاسته و سرانجام به‌قرعه‌کشی می‌پرداختند»(همان، ج1، ص37).

«اهل بهشت؛ کسی است که گرما و سرمای شدید و گِل، او را از شرکت در نماز جمعه باز نمی‌دارد»(کنزالعمال، ح21085).

امام صادق علیه السلام: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود، مگر آنکه خداوند بدن آن را بر آتش حرام می‌سازد»(جامع الاحادیث، ج6، ص49).

«شما به ‌همان اندازه که برای نماز جمعه از یکدیگر سبقت بگیرید، بسوی بهشت سبقت می‌گیرید و درهای آسمان (روز جمعه) برای بالا رفتن اعمال بندگان گشوده می‌شود»(همان، ص43).

امام باقر علیه السلام: «فرشتگان مقرب خداوند هر جمعه فرود می‌آیند و کاغذهایی از نقره و قلم‌هایی از طلا همراه دارند، و درب مساجد روی تخت‌هایی از نور می‌نشینند و هر کس در نماز جمعه شرکت کند، به‌ترتیب ورود می‌نویسند»(همان، ص45).

در کنار این مشوق‌ها، هشدارهایی مثل این روایات هم هست:

پیامبر صلی الله علیه و آله: «هرکس سه نماز جمعه را بدلیل سبک شمردن و اهمیت ندادن به‌آن، ترک گوید، خداوند بر قلبش مهر می‌زند»(کنزالعمال، ح21133).

امیرالمؤمنین علیه السلام: «هر کس سه جمعه پیاپی نماز جمعه را بدون عذر ترک کند، منافق محسوب می‌شود»(مستدرک الوسائل، ج6، ص9).

از آنجا که نماز جمعه مظهر ارکان اسلام است، می‌تواند منشأ برکات ذیل باشد:الف: آگاهی‌بخشی به‌مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی  سیاسی.ب:  ایجاد همبستگی و انسجام هرچه بیشتر در میان صفوف مسلمین، به‌گونه‌ای که دشمنان را به‌وحشت افکند.ج:  تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان د:  جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی. نماز جمعه پیوسته میعادگاه مسلمانان برای تصمیم‌گیری در امور، و مرکزی برای تجمع نیروها جهت مقابله با خطراتی که مسلمانان را تهدید می‌کرد بوده است.

3. علی رغم بوق و کرنای رسانه ای در آستانه سفر بایدن، ارزیابی سفر بایدن نشان می‌دهد تنها بخشی از هدف عمیق‌تر شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی -با بازشدن آسمان حجاز بر روی هواپیماها و مسافران صهیونیست- محقق شده و سایر اهداف نه تنها تأمین نشده بلکه عملاً سفر بایدن، سفری شکست‌خورده محسوب می‌شود.عربستان و دیگر کشورهای عربی با راهبردهای ضد روسی و ضد چینی دولت بایدن چندان همراهی نکردند. سیاست‌های ضد ایرانی نیز عملاً نتیجه مشخصی نداشت و ادبیات مقام‌های عربستان درباره ایران نرم بود و حتی امیر قطر در نشست جده و در حضور بایدن از حق برخورداری کشورهای منطقه از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع کرد که اشاره تلویحی به حقوق هسته‌ای ایران بود.موضوع ناتوی عربی در نشست جده مطرح نشد و حتی وزیر امور خارجه عربستان با طعنه گفت: نمی‌دانم ناتوی عربی از کجا آمد. گرچه بایدن اعلام کرد آمریکا قصد خروج از منطقه غرب آسیا را ندارد، اما به نظر می‌آید کشورهای عربی نیز پذیرفته‌اند آمریکا مانند سابق توان تأثیرگذاری بر ساختار سیاسی و امنیتی غرب آسیا را ندارد.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.(نحل90)                       اللهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من اعوانه و انصاره و من الذابین عن حریمه و من المستشهدین فی سبیله.                                       خدایا اسلام و اسلامیان را عزیز بگردان. شرک و کفر و نفاق را سرنگون نما.شهدا ،امام شهداء،شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای سلامت،در جوار رحمتت تعالی کرامت نما.برای مقام معظم رهبری طول عمر با عزت عنایت فرما،مشکلات اقتصادی فرهنگی ،اشتغال و ازدواج جوانان را به ید قدرتت حل کرامت فرما. این ویروس منحوس را ریشه کن نما

إنَّ أحْسَنَ الْحَدیثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَه کِتابُ اللهِ الْعَزیز:

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * وَ العَـصرِ * اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسرٍ * اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌‌ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ.

غفرالله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


تاریخ درج : 2 مرداد 1401

© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه شهرستان خوی بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.


در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

"پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.

" پایگاه اطلاع رسانی دفترامام جمعه شهرستان خوی " از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.

نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما